4 آوریل 2024 - یافته‌های یک کارآزمایی بالینی تصادفی، اثرات نامطلوب بالقوه ی مصرف مکمل‌ اسید چرب غیراشباع با چند پیوند دوگانه(پُلی) با زنجیره بلند امگا 3 (n-3 LCPUFA) را در دوران بارداری بر سلامت کودکان نشان می‌دهد. این مطالعه به صورت آنلاین در مجله آمریکایی تغذیه ی بالینی در شماره آوریل 2024 منتشر شد.

محققان نشان دادند که کودکان مادرانی که مکمل‌های n-3 LCPUFA دریافت می‌کردند، خطر اضافه وزن و تمایل به افزایش درصد چربی، افزایش شاخص توده بدنی (BMI) در سن 10 سالگی و امتیاز بالاتر سندرم متابولیک را داشتند.

شیوع چاقی و اضافه وزن در دوران کودکی و نوجوانی در 40 سال گذشته افزایش یافته است و دانشمندان مدتهاست که به قرار گرفتن در معرض محیطی در طول دوره ی جنینی مشکوک هستند که در این امر نقش دارد. یکی از موارد مورد بررسی مصرفاسیدهای چرب غیراشباع n-3با زنجیره بلند در دوران بارداری است که عمدتاً از ماهی های چرب به دست می آیند.

دکتر ربکا کی ویندینگ و همکارانش از دانشگاه کپنهاگ در دانمارک، قبلا گزارش داده بودند که کودکان مادرانی که در دوران بارداری مکمل روغن ماهی دریافت کرده‌اند، BMI بالاتری در سن 6 سالگی دارند و همچنین یک افزایش در توده ی عضلانی، چربی و استخوان در آنها دیده می شود، اما تفاوتی در درصد چربی بدنی آنها رخ نمی دهد.

در این مطالعه، دکتر ویندینگ و تیم تحقیقاتی او، کودکان را تا سن 10 سالگی پیگیری نمودند، و ترکیب بدنی و سلامت متابولیک آنها را بررسی کردند.

این مطالعه تجزیه و تحلیل پیگیری یک کارآزمایی بالینی تصادفی است که در آن 736 زن باردار و فرزندان آنها از گروه مادر-کودک مطالعات آینده نگر کپنهاگ در مورد آسم در دوران کودکی، بررسی شدند.

از هفته ی 24 بارداری تا 1 هفته پس از تولد، گروه مداخله روزانه 2.4 گرم n-3 LCPUFA و گروه شاهد دارونما دریافت کردند. نتایج شامل ارزیابی ترکیب بدنی از تجزیه و تحلیل امپدانس بیوالکتریک، اندازه‌گیری‌های آنتروپومتریک، غلظت تری گلیسیرید، فشار خون، گلوکز، کلسترول و پپتیدC از نمونه‌های خون ناشتا، و محاسبه ی نمره سندرم متابولیک بود.

ترکیب بدنی و اندازه‌گیری‌های آنتروپومتریک نقاط پایانی ثانویه از پیش تعیین‌شده کارآزماییn-3 LCPUFA  بودند، و سایر معیارها اکتشافی بودند.

یافته های این مطالعه به شرح زیر است:

 میانگین BMI کودکان در سن 10 سالگی در گروه n-3 LCPUFA در مقایسه با گروه کنترل بیشتر بود: 17.4 در مقایسه با 16.9، و نسبت شانس بالاتری برای اضافه وزن داشتند(نسبت شانس: 1.53). این نتایج با تفاوت در ترکیب بدنی از نظر افزایش توده ی بدون چربی (0.49 کیلوگرم)، درصد چربی (0.74٪) و توده چربی (0.49 کیلوگرم) در مقایسه با گروه کنترل مطابقت دارد.

 نمره ی سندرم متابولیک برای کودکان در گروه n-3 LCPUFA نسبت به گروه کنترل بالاتر بود (تفاوت میانگین: 0.19).

محققان نتیجه گیری کردند که کودکان مادرانی که در دوران بارداری مکمل‌های n-3 LCPUFA دریافت کرده‌اند، با خطر بیشتری برای اضافه وزن، افزایش BMI در سن 10 سالگی و تمایل به افزایش درصد چربی و امتیاز بالاتر سندرم متابولیک مواجه هستند.

محققان نوشتند: «این یافته‌ها اثرات نامطلوب مصرف مکمل‌های n-3 LCPUFA در دوران بارداری را بر سلامت کودکان نشان می‌دهند اما نیاز است که در مطالعات مستقل در آینده تایید گردند».

منبع:

https://medicaldialogues.in/diet-nutrition/news/maternal-intake-of-fish-oil-during-pregnancy-may-increase-risk-of-obesity-in-kids-study-126732